Hlavní směry vzdělávací politiky, které jsou základním dokumentem Strategie vzdělávací politiky do roku 2030, jasně deklarují, že vývoj vzdělávání má vést ke zvýšení důrazu na rozvoj gramotností a kompetencí, na úkor předávání informací a znalostí, a že ačkoli klíčové kompetence jsou deklarovány jako cíl, nestaly se pevnou součástí průběhu vzdělávání, a především ne jeho hodnocení. Proměně obsahu vzdělávání se zevrubně věnuje Strategický cíl 1 v dokumentu. Na základě Strategie 2030 plánuje ministerstvo revidovat rámcové vzdělávací programy, které školám stanovují minimální obsah, jenž musí učit.
Dlužno podotknout, že nedostatečné kapacity v jednotlivých školách, které český kurikulární model předpokládá, tedy schopnost vytvářet vlastní, od ostatních škol odlišný vzdělávací program (ŠVP), byly reflektovány a školám má být nabídnuta výrazně větší podpora při přípravě vlastních vzdělávacích plánů. Jde o významnou příležitost, jak podpořit nejen obsahovou změnu, ale také proměnu výukových metod, které s kompetenčním pojetím vzdělávání nutně souvisí.